Chikán Gábor oldala | |
Az Ipoly-völgyi vasút működtetése2019.01.19. 2010-ben a Nemzetközi Bankárképző Központ szakértői csapatában részt vettem az Ipoly-völgyi vasút működtetésére készült tanulmány elkészítésében. A tanulmányban bemutattuk a Nyugat-Nógrádi Térségi Vasutak működtetésének és fejlesztésének lehetséges kereteit felvázoltuk az egyes fejlesztési szempontok szerinti alternatívákat, ismertettük azok előnyeit és hátrányait. A lehetséges beruházási forgatókönyvekre konkrét menetrendi javaslatot adtunk, amelyekkel optimális lenne működtethető a vasúthálózat. Megmutattuk, hogy lényeges fejlesztés nélkül, a jelenlegi műszaki körülmények között is kialakítható lenne egy optimális, utasbarát menetrendi szerkezet. Az alábbi alternatívákat elemeztük részletesen: Funkcionális alternatívák
Beruházási és menetrendi alternatívák:
Szervezeti alternatívák
Megvizsgáltuk a vasúti működés finanszírozási vonatkozását. Megállapítottuk, hogy a forgalom növekedésével jelentős bevételi többletet lehetne elérni, illetve a jelenleg a MÁV által a térségi vasútra allokált költségeknél jóval alacsonyabb költségszint mellett is működtethető lenne a vasút. Ez továbbra is állami finanszírozási igényt jelentene, azonban a vasút működésében jelentős költséghatékonyság-növelési potenciált azonosítottunk. Készítettünk előzetes költség-haszon elemzést, amelyből a vasúti beruházás társadalmi-gazdasági szinten megtérülőnek mutatkozik. Végül elvégeztük az egyes alternatívák hatáselemzését, és feltártuk a beruházások finanszírozásának lehetséges forrásait. A javasolt, a térségen túlmutató szerep elsőre túlságosan merésznek tűnhet. Ugyanakkor vizsgálódásunk alapján számunkra egyértelmű, hogy a térségi vasút fejlesztése akkor kaphat prioritást, ha tágabb kontextusban értelmezzük. 2008-ban az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium megbízásából - 4 szerzőtársammal - készítettük el a Magyarországon működő kisvasutak helyzetének elemzése, fejlesztésük lehetőségei, fenntartható működésük c. tanulmányt. 2010-ben a Nemzetközi Bankárképző Központ szakértői csapatában részt vettem az Ipoly-völgyi vasút működtetésére készült tanulmány elkészítésében. A Nagyirtás - Nagybörzsöny kisvasúti szakasz helyreállítását követően a Szob - Márianosztra - Nagyirtás szakasz helyreállításának pályázatához készítettem el a vasút üzemeltetési koncepcióját. 2009-ben az Országos Vasúti Szabályzat megújítását készítette elő a Közlekedéstudományi Intézet, amelyben a keskenynyomközű vasutakra vonatkozó kötet elkészítése volt a feldatom. Az Országos Erdészeti Egyesület Erdei Vasút Szakosztályának felkérésére 2002-2004 között elkészítettem a hazai erdei vasutak Jelzési, Forgalmi és Gépészeti Utasítását. Motorvonat koncepció a magyarországi keskenynyomközű vasutak számára címmel készítettem a BME Közlekedésmérnöki Kar Vasúti Járművek Tanszékén szakmérnöki diplomadolgozatom 2010-ben. A témám egy új, korszerű kisvasút jármű beszerzéséhez szükséges szakmai koncepció, feltételrendszer kidolgozása, vizsgálva a feltételek teljesíthetôségét is. Forgalomszabályozás a kisvasutakon címmel készítettem a BME Közlekedésmérnöki Karán elsô diplomadolgozatom 1998-ban. Témám a kisvasutak jelzési és forgalmi szabályainak áttekintése, és egy új, kifejezetten kisvasutakra készítendô Jelzési és Forgalmi Utasítás alapjait kívántam a dolgozatban lerakni. | |